گزارش نوشتاری از جشن روز جهانی تاتر ۲۰۲۳

اصغر نصرتی (چهره)

نهم آپریل ۲۰۲۳ جشن روز جهانی تاتر به همت سایت «چهره» و با همکاری بسیاری از اهل تاتر و علاقمندان این هنر در شهر کلن برگزار و خوشبختانه با استقبال خوبی (بیش از ۱۰۰ نفر) روبرو شد. به طوری که شماری از تماشاگران ایستاده تا پایان برنامه‌‌ی سه ساعته‌ را به تماشای نشستند.

 علاقمندان برای تماشای گزارش تصویری این جشن می‌توانند به فیلم  (یکساعت و چهل دقیقه) زیر مراجعه کنند:

برنامه از سه قسمت با دو استراحت ۱۵ دقیقه‌ایی شکل گرفته بود. در آغاز برنامه نخست متن «چرایی روز جهانی تاتر» توسط خانم نرگس وفادار، از کارگردانان قدیمی تاتر کودکان، خوانده شد. در پی آن خانم شعله پاکروان، فعال جنبش عدالتخواهی و هنرآموخته‌ی رشته‌ی تاتر، برای قرائت «پیام روز جهانی تاتر» به روی صحنه آمد و سپس متن کوتاهی در باره‌ی ارسال کننده‌ی پیام امسال، یعنی سمیحه ایوب بازیگر مشهور مصری، توسط خانم سیما سید بازیگر و کارگردان تاتر قرائت شد. 

فیلم کوتاه شده‌ی بالا را می‌توانید این ببینید:

برای آگاهی از متن پیام و زندگی نامه‌ی سمیحه ایوب به این آدرس مراجعه کنید:

https://chehreh.org/uncategorized/%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B3/ 

بخش پایانی قسمت نخست برنامه را استندآپ کمدی خانم پروانه حمیدی و تنبورنوازی آقای تورج کوشک‌آبادی از بازیگران تاتر شهر کلن زینت بخشیده بودند. مجری برنامه (اصغر نصرتی) در همین قسمت از تلاش‌های تاتری خانم بهرخ حسین بابایی قدردانی کردی و او را برای تعریف یکی از خاطرات تاتری خود به روی صحنه فراخواند. 

پس از نخستین استراحت نخست قسمت دوم برنامه آغاز شد. حالا نوبت به خانم جانان الماسی برای اجرای دو قطعه حماسه‌خوانی و نقالی می‌رسید که با استقبال خوبی هم  از سوی تماشگران روبرو شد. 

در پی آن خانم تهمینه رستمی برای خواندن متن بلند «گزارش سالانه‌ی فعالیت‌های تاتر برونمرزی ایرانیان» به پشت  میکروفون آمد. این متن همزمان با تصاویری از پوستر، عکس‌ها و مقالات اینترنتی مرتبط با گزارش به روی پرده همراهی می‌شد. در توضیح ِ اصغر نصرتی، تهیه‌کننده‌ی گزارش، ذکر شده بود که متن مذکور نمی‌تواند کامل و در برگیرنده‌ی همه فعالیت‌های تاتر برونمرزی باشد. از همین روی بعد از برنامه‌ی روز جهانی تاتر، یکبار دیگر در گزارش تجدید نطر و تکمیل‌تر شد گزارش تکمیلی را می توانید در این آدرس ببینید.

برنامه‌ی پایانی قسمت دوم جشن را نمایشنامه‌ خوانی «همه عطرهای عربستان» اثر فرناندو آرابال با ترجمه‌ی علی امینی نجفی معنا بخشیده بود. این نمایشنامه که با توجه به شرایط امروز ایران انتخاب شده بود مورد توجه بسیاری از تماشاگران قرار گرفت. نقش‌های این نمایشنامه را آناهیتا ایزدی، شاپور سلیمی، رادمهر عالی‌پور و اصغر نصرتی خواندند و محمدعلی بهبودی، بازیگر و کارگردان تاتر، نقش‌گردانی این نمایشنامه‌خوانی را به عهده داشت. 

قسمت سوم برنامه به دو بخش کاملن متمایز از هم تعلق داشت. ابتدا فیلمی از احمد نیکآذر با عنوان «به یاد عباس مغفوریان» به مدت ۳۵ دقیقه برای تماشاگران بر روی پرده آمد و در پی آن «صحنه‌ی آزاد» اجرا شد.

عباس مغفوریان از بازیگران تاتر و سینما اوایل امسال خانواده هنرمندان تاتر برونمرزی را ترک کرد. در این ارتباط نگارنده پیش از این مطلبی را نوشته بودم که در همان زمان در سایت چهره به آدرس https://chehreh.org/uncategorized/عباس-مغفوریان-نیز-خانوادهی-ایرانی-را/ منعکس شد. همین متن با اندکی اختصار در بروشور روز برنامه هم آمده بود. به همین دلیل از آقای نیک آذر درخواست شد که از مجموعه فیلم‌های «ریشه‌ها»ی خود بخش زنده یاد عباس مغفوریان را در اختیار روز جهانی تاتر قرار دهد. از همین روی وی فیلمی به مدت ۳۵ دقیقه برای ما تهیه کرد که در گزارش تصویری بلند ما دقایقی از آن را، با اجازه‌ی آقای نیک آذر، آورده ایم. این برنامه برای بسیاری جالب بود و شماری هم تاسف می‌خوردند که چرا وقتی هنرمندان ما چنین سالخورده می‌شوند سراغشان را می‌گیریم.

حال نوبت به آخرین برنامه‌ی جشن یعنی «صحنه‌ی آزاد» می‌رسید. گرداننده‌ی صحنه آزاد رادمهر عالی پور بود که خود نیز دو قطعه شعر از جمله «آه مرغ سحر» اثر شهراد میدری را برای حضار قرائت کرد. علاوه بر وی یک کابارات از سوی بهرام الهی نسب از بازیگران تاتر اجرا شد و شعر «و پیامی در راه» از سهراب سپهری توسط سیما سید خوانده شد. پایان بخش صحنه‌ی آزاد و جشن روز جهانی تاتر اجرای نوشته‌ی «اشک هنرپیشه» اثر محمد عاصمی بود که توسط شاپور سلیمی از بازیگران تاتر برای حضار قرائت شد.

امسال نیز نمایشگاه خوبی از آرشیو تاتر برونمرزی زینت بخش برنامه بود. متاسفانه به علت کمبود جا امکان به نمایش گذاشتن همه‌ی اسناد نبود. جشن امسال نیز همزمان از راه اینستاگرام برای کسانی که نمی‌توانستند در جشن حضور داشته باشند، پخش می‌شد که شماری به تماشای آن نشسته بودند و در پی آن ضمن استقبال از برنامه برخی نکات و کمبودها را متذکر شدند. 

نمایشگاه/عکس از کاشف زرع

همچنین کل برنامه‌ی امسال را بروشور چهار صفحه‌ای رنگی و مفصلی پوشش داده بود که علاقمندان می‌توانستند بدین وسیله اطلاعات با ارزشی در باره‌ی چرایی، همکاران جشن، پیام روز جهانی تاتر و همچنین زندگی‌نامه‌ی هنری عباس مغقوریان آن کسب کنند. برای مطالعه کامل بروشور می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید:

https://chehreh.org/uncategorized/%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B3-2/

در جشن امسال یک برگه هم به منظور نظرسنجی و ارزش‌گزاری برنامه ها میان حاضرین پخش شد. متاسفانه فقط یک و نیم درصد از تماشاگران برگه‌ها را پر کرده بودند. اما همین مقدار هم مُشتی از خروار نظرات بود و اندکی راهگشای برنامه ریزی سال آینده‌ی ما. بررسی این نظرسنجی و حساب میانگین آن نشان از رضایت ۷۰ درصدی حاضرین از برنامه بود. بیشترین انتقاد متوجه کوچک بودن سالن برنامه بود که باید انتخاب سال بهتر در سال آینده جبران این اشتباه شد.

جشن امسال  در مقایسه با سال گذشته نشان از جذب تماشاگر بیشتر، برنامه‌ریزی و تنوع بهتر و همچنین موفقیت افزون‌تر داشت. اگرچه که هنوز در آغاز کار هستیم و چشم امید به برنامه‌ی بهتر در سال آینده را داریم. 

گرچه امسال نیز برنامه برای عموم آزاد بود اما شماری با مهرشان مشوق ادامه‌ی کار ما شدند.

شایسته است که در پایان از یاری، همراهی و همکاری بسیاری از اهل تاتر و دوستان سخن بگویم که بی‌شک بدون حضور آنها هرگز برگزاری این برنامه بدین شکل مسیر نبود. پس ضمن ابراز شادی بسیار از حضور و همکاری این عزیزان از همه‌ی آنها سپاسگزارم.

۲۶ آوریل ۲۰۲۳

کلن-آلمان

گزارش نوشتاری و تصویری این گزارش را در فرمت پی دی اف می‌توانید از این لینک بخوانید:

گزارش جشن روز جهانی تاتر-۲۰۲۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.