تاتر برونمرزی ایرانیان ۲۸

پیش به سوی تکمیل آرشیو

تاتر فرانسه/برادران بدری- گروه تئاتر ساعدی

در میان تاترورزان ایرانی، به ویژه تاتر کودکان، برادران بدری یکی از پیگرترین و فعال‌ترین‌های گروه‌ های نمایش هستند. گرجه تاتر این گروه همواره یا بیشتر به زبان فرانسه بوده و این اواخر سوئدی هم بدان افزوده آند و فقط در موارد اندکی دو زبانه یعنی فارسی و فرانسه  نمایش روی صحنه برده اند، اما تکیه انها بر ادبیات و فرهنگ ایرانی و کودکان واقعیت انکار ناپذیری ست.

برادران بدری را من نخستین بار در فستیوال تاتر ایرانی-کلن دیدم و در همان وقت‌ها گفتگویی در محیط بس ناآرام با آنها انجام دادم که اندکی بعد در یکی از شماره های کتاب نمایش منعکس شد. بعدها هم پیگیر کارهایشان بودم و در تماس برای کسب مدارک و اسناد تاتری آنها. 

برادران بدری

آنچه برادران بدری را از دیگر تاترورزان ایرانی که به ز بان کشورهای میزبان نمایش می دهند، متمایز می‌کند، همان بهره‌ی فراوان از منابع ادبیات فارسی است. همین تعلق خاطر این دو برادر (علی و سام) به فرهنگ ایرانی سبب شده که فعالیت تاتری خود را تخت عنوان «گروه تئاتر ساعدی» انجام دهند. اگرچه بیشتر کارهایشان به زبان فرانسه است و شاید کودکانی تماشاگر هرگز نام غلامحسین ساعدی یا صمد بهرنگی را نشنیده باشند.

علی بدری بیشتر در نوشتن «گروه تاتر ساعدی» را یاری می‌بخشد و سام در بازی. نمایش این دو برادر بنا به ضرورت هم از نوع عروسکی و هم از نوع بازیگری بهره می‌گیرد. در آغاز کار گروه تنها از همین دو برادر شکل گرفته بود اما به مرور زمان به خصوص از وقتی که علی بدری برای مدتی در سوئد بسر می‌برد، افراد دیگر را هم به کار گرفته شده اند. گروه تئاتر ساعدی تا کنون حدود ۲۳ نمایش را به روی صحنه آورده است.

حالا علی بدری بخشی از مهرش نصیب آرشیو «تاتر برونمرزی ایرانیان» شده و مقداری از اسناد و مدارک تاتری گروه را برایم ارسال کرده است. در همین‌جا ضمن سپاس فراوان از لطف علی و برادرش سام، برای گروه تئاتر ساعدی موفقیت بیشتر و تداوم کار آرزومندم.

اصغر نصرتی (چهره)

۳۱ اکتبر ۲۰۲۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.